Disappearing Berlin x Reference Festival: BIERPINSEL with performances by Éva Mag // Amnesia Scanner and YaYa Bones // Radio Acoma, hosted by Asad Raza with Abdu Ali, Kazim Ali, Lesley-Ann Brown, Rhea Dillon, Moriah Evans, Camille Henrot, Prem Krishnamurthy, Sahra Motalebi, Hans Ulrich Obrist, Philippe Parreno, Imran Perretta, Monira al Qadiri, Anri Sala, Marianna Simnett, Adam Thirlwell, Andros Zins-Browne & many more // A talk by Simon Denny and Sarah Friend // STILL presents KIKOMMANDO: Video installation & DJ set B2B with Lamin Fofana // Video installations by Manthia Diawara, Cao Fei, Cyprien Gaillard // The program is brought together by Marie-Therese Bruglacher & Bill Kouligas
Bierpinsel
Schloßstraße 17, 12163 Berlin
18. + 19.09.2021
 

>>Please RSVP 

Saturday, 18.09.
2-6 PM >> fully booked.

6-10 PM >> fully booked. 

Sunday, 19.09.
2-6 PM >> fully booked.

6-10 PM >> please register here

Please note: You will have to present a negative Corona test result that is not older than 24 hours or a proof of your complete vaccination or recovery. Please wear a medical mask. 

Be prepared of the capacity limit on site. A queue may occur <3


PROGRAM
brought together by Marie-Therese Bruglacher & Bill Kouligas


— SATURDAY, 18TH SEPTEMBER // 2-10 PM —

2-6 PM Radio Acoma by Asad Raza dedicated to Jaques Coursil
with Abdu Ali, Kazim Ali, Shumon Basar, Lesley-Ann Brown, Mira Calix, Pan Daijing, Manthia Diawara, Rhea Dillon, Moriah Evans, Camille Henrot, Nikima Jagudajev, Prem Krishnamurthy, David Lynch, Ari Benjamin Meyers, Sahra Motalebi, Hans Ulrich Obrist, Philippe Parreno, Imran Perretta, Monira al Qadiri, Anna von Raison, Anri Sala, Marianna Simnett, Adam Thirlwell, Andros Zins-Browne & many more 

3-8 PM Performance by Éva Mag
and participating KRUMP dancers Nicole Adriana, Joel aka Dromef, Iman Gele, Timothy Kakeeto, Micky Knoxx aka Soulja Game, and Mario Perez Amigo / Music arrangement by Peter Holm

6.30 PM KIKOMMANDO Video installation and book presentation

7.30 PM Performance ritual with YaYa Bones

8 PM Performance by AMNESIA SCANNER ALCHYMY

9 PM DJ set by STILL B2B with Lamin Fofana

ONGOING
Video installations by Manthia Diawara, Cao Fei, and Cyprien Gaillard

ONGOING
Installation by Sunshine Live x deadHype

 

— SUNDAY, 19TH SEPTEMBER // 2-10 PM —

2 PM KIKOMMANDO Video installation

3-8 PM Performance by Éva Mag
and participating KRUMP dancers Nicole Adriana, Joel aka Dromef, Iman Gele, Timothy Kakeeto, Micky Knoxx aka Soulja Game, and Mario Perez Amigo / Music arrangement by Peter Holm

3 PM Listening session Mark Fisher and Justin Barton, On Vanishing Land

5.30 PM KIKOMMANDO Video installation

6.30 PM Talk by Simon Denny and Sarah Friend

7.15 PM KIKOMMANDO Video installation and book presentation

7.45 PM Performance ritual with YaYa Bones

8.30 PM Performance by AMNESIA SCANNER VULGARIO

9.15 PM DJ set by STILL

ONGOING
Video installations by Manthia Diawara, Cao Fei, and Cyprien Gaillard

ONGOING
Installation by Sunshine Live x deadHype

 

Media partner: 032c

Please contact us if you have any questions: disappearingberlin@schinkelpavillon.de

 

***English version below

Der Bierpinsel in Steglitz zählt zu Berlins ikonischsten Gebäuden. Erstmals und einmalig, nach elf Jahren Leerstand öffnen DISAPPEARING BERLIN und Reference Festival den Pop-Architektur-Turm nun wieder für die Berliner*innen. Am 18. und 19. September findet ein Programm aus Performances, Konzerten, Live-Radio sowie Video- und Soundinstallationen statt, um die Geschichte und einzigartige Architektur vor Ort erneut erfahrbar zu machen. Mit der Eröffnung 1976 gaben die Berliner*innen dem Gebäude, das ursprünglich als Bier-Bar, Restaurant und Nachtclub konzipiert war, seinen Spitznamen „Bierpinsel“. 2020 wechselte das denkmalgeschützte Gebäude den Eigentümer; die zukünftige Art der Nutzung ist noch offen. Seit Jahren stehen Bauten wie der Bierpinsel, der Mäusebunker, das ICC – wie übriggebliebene Skelette aus vergangenen Zeiten – verwaist im Stadtraum. Wie kommt es, dass solche, in den 1970er Jahren so visionär gedachten und einer utopisch-technologischen Zukunft verschriebenen Gebäudekomplexe über Jahrzehnte ungenutzt leer stehen, ohne dass sich die Politik dafür einsetzt, sie der Öffentlichkeit zugänglich zu machen? Wie können wir, die Bewohner*innen dieser Stadt uns diese Räume zurückerobern?

DISAPPEARING BERLIN ist eine vom Schinkel Pavillon produzierte Performance- und Musikreihe, die das Potenzial einer Stadt im Wandel erforscht. Ikonische und vom Verschwinden bedrohte Architekturen und Räume werden temporär besetzt und durch performative und musikalische Interventionen neu inszeniert. Nach eineinhalb Jahren, die geprägt waren von wiederholten Lock- Downs und unfreiwilliger Isolation, feiert das Programm den Live-Moment der Begegnung im Zusammenspiel zwischen Performance, Architektur und Publikum. Die Stadt Berlin wird zur Bühne, auf der die eingeladenen Künstler*innen mit urbanen Transformationsprozessen in Dialog treten und Veränderungen thematisieren, die sich im Zuge der Pandemie im Stadtbild beginnen abzuzeichnen.

Mit herzlichem Dank an die ANH HAUSBESITZ GmbH & Co. KG, Max Dudler, GPDS GERMAN PROTECT & DEFENSE SERVICE GmbH & Jörg Krüseke und die ImmoMa & Götz Fluck, ohne deren großzügige wie tatkräftige Unterstützung DISAPPEARING BERLIN im Bierpinsel nicht möglich wäre.

DISAPPEARING BERLIN ist ein vom Schinkel Pavillon e.V. produziertes Performance- und Musikprogramm und wird von der Kulturstiftung des Bundes gefördert.


The Bierpinsel in Steglitz is one of Berlin’s most iconic landmarks. For the short period of two days and after eleven years of vacancy, DISAPPEARING BERLIN and Reference Festival will reopen the pop architecture tower for the Berlin people. During September 18th and 19th, a program of performances, concerts, a live radio show as well as video and sound installations, takes place on site to have visitors experience the building’s history and unique architecture again. Originally designed as a beer bar, restaurant and nightclub, the Berliners immediately nicknamed it “Bierpinsel” when it opened its doors in 1976. In 2020, the listed ensemble changed hands; its future use is still being defined. For years, buildings such as “Bierpinsel”, “Mäusebunker” or the ICC have been orphaned in Berlin’s urban space like leftover skeletons from bygone times. How is it that such building complexes, which were so visionary in the 1970s and dedicated to a utopian-technological future, stand empty for decades without substantial attempts to make them accessible to the public yet again? How can we, the inhabitants of this city, recapture these spaces?

DISAPPEARING BERLIN is a performance and music program produced by Schinkel Pavillon that explores the potentiality of a city in change. Some of Berlin’s iconic and disappearing architectures and spaces will temporarily transform through performative and sonic experiences. After more than a year of repetitive lock-downs and isolation, the program will celebrate the moment of live encounters between performance, architecture, and audience. The city of Berlin will become a stage where the invited artists investigate urban transformation processes as well as the consequences of the pandemic that are already manifesting in our cityscapes.

We are incredibly thankful for the support of ANH HAUSBESITZ GmbH & Co. KG, Max Dudler, GPDS GERMAN PROTECT & DEFENSE SERVICE GmbH & Jörg Krüseke, and ImmoMa & Götz Fluck. DISAPPEARING BERLIN at Bierpinsel wouldn’t be possible without them.

DISAPPEARING BERLIN is a performance and music series, organized and produced by Schinkel Pavillon e.V.. It is funded by the German Federal Cultural Foundation.

 
RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers with a performance by Bendik Giske and Wojtek Blecharz with lights by Theresa Baumgartner & Special guest ­ Soundinstallation by POLIGONAL - Büro für Stadtvermittlung x Noam Brusilovsky
://about blank
Markgrafendamm 24c, 10245 Berlin
25.08.21
 

>>>Please RSVP here.

DISAPPEARING BERLIN
Wednesday, 25 August 2021, Doors open at 7PM

*** In case of bad weather the event will be postponed. All registered guests will be updated on the new date. Please also check our website for updates.

RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers
A performance by Bendik Giske and Wojtek Blecharz
with lights by Theresa Baumgartner

& DJ Set by Special guest

Nothing that ever was changes
Sound installation by
POLIGONAL – Büro für Stadtvermittlung x Noam Brusilovsky

://about blank
Markgrafendamm 24c
10245 Berlina

***English version below

An welchen Orten treffen wir uns, um gemeinsam Musik zu erleben? Fragen wie diese sind nicht nur im Zuge der Pandemie dringlicher geworden, auch die sich an vielen Orten der Welt verändernde politische Lage rückt die Notwendigkeit des Zusammenkommens, der Partizipation, von Verbundenheit und Sichtbarkeit in den Vordergrund. DISAPPEARING BERLIN lädt verschiedene künstlerische Stimmen in den Garten des Berliner Club- und Kulturzentrums ://about blank ein, um zur aktuellen Lage etwas beizutragen, um etwas Neues zu beginnen und die Grenzen unserer Vorstellungskraft und Kreativität zu verschieben.

“RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers” von Bendik Giske und Wojtek Blecharz ist für den verwilderten Garten des ://about blank entstanden und entfaltet dort, über die verschiedenen Örtlichkeiten hinweg, Bündnisse. Bündnisse zwischen Klang, Performern, den Körpern einer zuhörenden Menge, einem Raum, der normalerweise mit Körpern gefüllt ist, die sich zu pulsierenden Klängen bewegen. Eine rhizomartige Struktur ist immer queer. Sie lehnt binäres Denken ab, das ausgehend von unserer Gesellschaft gesellschaftliche Diskurse bestimmt.

Those sounds can bring memories so vivid, that a vanished place materializes in our imagination for a moment…We tried different tricks to reenact what we miss, either at home, in a park, in a forest…and we keep trying: building another soundscape, another path, another sound field, so we can grasp for a moment what has disappeared.” (Wojtek Blecharz)

Während die Performance den Raum nur temporär einnimmt und mit dem Verlassen ihrer Protagonist*innen verschwinden wird, haben POLIGONAL – Büro für Stadtverittlung und Noam Brusilovsky zwei Klanginstallationen geschaffen, die im ://about blank bleiben werden. „Nothing that ever was changes“ macht sich auf Sourensuche nach verschwindenden queeren Räumen in Berlin: Kulturräume als Orte politischen Engagements, die Stadtgeschichte geschrieben haben; experimentelle Kommunen, in denen die Bewohner*innen das Zusammenleben und Arbeiten in einem queeren Umfeld ausgehandelt haben; Bars, Clubs, Darkrooms als Möglichkeitsräume, die über die Grenzen von Berlin hinaus Hoffnung und Sehnsucht transportieren. Viele der Räume, die ihre Praxis und Identität als queer bezeichnen, kämpfen angesichts neoliberaler Kommerzialisierung, Gentrifizierung und zuletzt der Pandemie um ihr Überleben. Ausgehend vom Kiez rund um das Ostkreuz und dem Stadtteil Schöneberg erkundet „Nothing that ever was changes“ eine Stadt im fragmentierten Wandel. Wir hören Protagonist*innen und Kenner*innen der queeren Szene, die uns an Orte ihrer eigenen Vergangenheit und durch Räume queerer Stadtgeschichte führen, während sie kollektive Erfahrungen, individuelle Erfahrungen und persönliche Bedürfnisse miteinander verweben.

RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers
Performance und Musik: Bendik Giske und Wojtek Blecharz / Licht: Theresa Baumgartner / Kostüm Wojtek Blecharz: Nicolas Navarro Rueda

Nothing that ever was changes
“Da wo ich bin ist queer” / “Ich bin da jedes mal mit Power raus”

Zwei Soundinstallationen mit Beiträgen von Oliver Uhlig, Philipp Beyer und Mahide Lein / POLIGONAL – Büro für Stadtvermittlung widmet sich städtischen Transformationsprozessen und queeren Lebensrealitäten im urbanen Raum, geleitet von Lukas Staudinger und Christian Haid. „Nothing that ever was changes” ist eine Zusammenarbeit mit Noam Brusilovsky.

DISAPPEARING BERLIN ist ein vom Schinkel Pavillon e.V. produziertes Performance- und Musikprogramm und wird von der Kulturstiftung des Bundes gefördert.


What happens when we listen to music collectively? Where do we go to in order to experience this? What is happening to these safe, queer places in Berlin and beyond? Not only did the pandemic give a new urgency to these questions, the changing political landscape in many places across the globe puts to the fore the queries of coming together, participation, connectedness, and visibility. DISAPPEARING BERLIN invites a set of artistic voices into the garden of Berlin club and culture center ://about blank in order to contribute, to start anew, and to push the walls of our imagination and creativity.

Throughout the overgrown garden, the new commission “RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers” by Bendik Giske and Wojtek Blecharz unfolds like territory alliances. Alliances between sound, performers, the bodies of a listening crowd, a space normally packed with bodies, moving to pulsating sounds. A rhizome-like structure is ever queer. It refuses binary thinking, internalized by our society and entrenching social discourses.

Those sounds can bring memories so vivid, that a vanished place materializes in our imagination for a moment…We tried different tricks to reenact what we miss, either at home, in a park, in a forest…and we keep trying: building another soundscape, another path, another sound field, so we can grasp for a moment what has disappeared.” (Wojtek Blecharz)

While the performance will seize the space temporarily, destined to disappear when its protagonists leave, POLIGONAL – Office for Urban Communication and Noam Brusilovsky have created two sound installations that will tangibly stay at ://about blank. “Nothing that ever was changes” sets out in search of disappearing queer spaces in Berlin: Cultural spaces as sites of political engagement that have written urban history; experimental communes where the residents have negotiated living and working together in a queer setting; bars, clubs, darkrooms as arenas of possibility that even people in other places long to visit. Many of the spaces associated with queer identity have been in a stranglehold of neoliberal commercialization, gentrification, and most recently, the pandemic. Starting from the neighborhood around Ostkreuz and the Schöneberg district, the work explores a city of fragmented change. We will hear protagonists and connoisseurs of the queer scene who will lead us to places of their own past, through spaces of queer city history and, thereby, interweave collective experiences, individual experiences, and personal needs.

RHIZOME for saxophone and 160 wireless speakers
Performance and music: Bendik Giske and Wojtek Blecharz / Lights by Theresa Baumgartner / Costume Wojtek Blecharz: Nicolas Navarro Rueda

Nothing that ever was changes
“Da wo ich bin ist queer” / “Ich bin da jedes mal mit Power raus”

Two sound installations with Oliver Uhlig, Philipp Beyer, and Mahide Lein / POLIGONAL – Office for Urban Communication explores processes of urban transformation and queer environments in the urban space, led by Christian Haid and Lukas Staudinger. In collaboration with Noam Brusilovsky.

DISAPPEARING BERLIN is a performance and music series, organized and produced by Schinkel Pavillon e.V.. It is funded by the German Federal Cultural Foundation.

 
Mäusebunker with Julianknxx / Film screening by Nathan Eddy
Mäusebunker
Hindenburgdamm 26, 12203 Berlin
15.08.21
 

English below

Wie sieht die Zukunft des „Mäusebunkers“ – in den 1970er Jahren als Tierzucht- und Forschungslabor erbaut, seit Jahren ungenutzt und heute vom Abriss bedroht – aus? Wer und was kann ihn gestalten und nutzen? Wer oder was gibt ihm seinen Namen, der heute manifestiert, was er in Zukunft sein wird?

DISAPPEARING BERLIN lädt den interdisziplinären Künstler, Poet und Filmemacher Julianknxx zu einer ortsspezifischen Spoken-Word-Performance ein, um über die Neu-Erzählung von Geschichten und Orten nachzudenken. In seinen Gedichten, die er seit 2016 über die physischen und metaphysischen Aspekte des Atmens (engl. ‚Breathing‘) geschrieben hat, erzählt er von Erfahrungen von Gewalt und Fremdeinwirkung, die das Atmen als essentiellen Akt des Lebens bedrohen. In seiner Performance fließen individuelle, lokale Erlebnisse des Bürgerkriegs in Sierra Leone, wo er geboren ist, und des Lebens in der Diaspora in London, wo er aufwuchs, mit kollektiven, globalen Erfahrungen der Black Lives Matter Bewegung und des Lockdowns im Zuge der Corona-Pandemie zusammen. An einem Ort der menschengeschaffenen Gewalt – einem Tierversuchslabor in Berlin-Lichterfelde – stimmt Julianknxx eine globale Erzählung über das volle Potential des Zusammenlebens, über Verbundenheit und Teilhabe und das Leben Schwarzer Körper in der Diaspora an.

Der von Gerd und Magdalena Hänska als Forschungseinrichtung geplante ‚Mäusebunker‘ ist eines der markantesten Beispiele für den Baustil des Brutalismus, dessen Name sich vom Französischen beton brut (dt. ‚Sichtbeton‘) ableitet. Julianknxx’s Interesse an brutalistischen Bauten, wie dem Grenfell Tower (der 2017 ausbrannte) oder dem Trellick Tower in London, ist situiert in der Erfahrung der Entfremdung von Schwarzen Körpern von dem lebensstiftenden Potential der Erde in den Ländern, die sie ursprünglich verlassen hatten, um nach Großbritannien zu kommen. Aufgrund der primären Verwendung von Beton, einem „totem Material“ versteht er sie als konstruierte, „tote Räume“, welche einem gesunden Leben feindlich gegenüberstehen. Die Geschichte der brutalistischen Architektur in Großbritannien ist untrennbar mit dem Überlebenskampf von Einwandererfamilien verbunden, die in besagten Hochhausblöcken und Sozialwohnungsprojekten leben und welche die britische Regierung im Zuge der seit langem herrschenden Sparpolitik abgeschrieben hat.

Die Frage des Zusammenlebens, genauer gesagt der Kohabitation menschlicher wie nicht-menschlicher Spezies, beschäftigt auch den Architekten Arno Brandlhuber und den Galeristen Johann König. Nachdem sie in den 2010er Jahren bereits die brutalistische Kirche St. Agnes zur Galerie umbauten, setzen sie sich nun für eine denkmalgeschützte und nachhaltige Umnutzung des einzigartigen Baus im Sinne der Kohabitation ein. „Es wird Flächen geben, in denen keine*r gut arbeiten kann. Diese bleiben dann einfach ohne funktionelle Zuweisung, offen für Fuchs und Dachs. ‚Cohabitation‘ muss nicht so kompliziert gedacht werden: Wir müssen nicht immer 100 Prozent der Architektur benutzen und kontrollieren.“ (Arno Brandlhuber).

Im Anschluss an die Performance wird in Kooperation mit Johann König die Dokumentation „BATTLESHIP BERLIN – Preservation Can Be Brutal“ von Nathan Eddy gezeigt, in der der Regisseur neben eindrücklichen Aufnahmen des Gebäudeinneren die unterschiedlichen Stimmen zur aktuellen Debatte um die Nach- und Neunutzung des Mäusebunkers zu Wort kommen lässt.

Besetzung:
Writer und Performer: Julianknxx / Musikalische Leitung: Aron Kyne / Schlagzeug: Toby Couling / Chor: Berlin’s Most Finest: Brenda Marie Turner, Daniel Keeling. Dorrey Lyles, Marlin Monroe Williford, Monica Lewis, Raymond Thompson, Shon Abrams, Tayo Awosusi-Onutor (Berlin‘s Most Finest ist ein Kollektiv renommierter internationaler Künstler*innen und Sänger*innen, kuratiert von Andy Roda) / Kostüm: Harris Elliott Studio.

Die Veranstaltung wird unterstützt von Arno Brandlhuber und Johann König.

DISAPPEARING BERLIN ist eine Performance- und Musikreihe des Schinkel Pavillon e.V. und wird 2021 von der Kulturstiftung des Bundes gefördert.

 


What does the future of “Mouse Bunker” – built in the 1970s as an animal breeding and research laboratory, unused for years and now threatened with demolition – look like? Who and what will play an active part in its design and define its later usage? Who calls into existence what it will be in the future?

DISAPPEARING BERLIN invites interdisciplinary artist, poet and filmmaker Julianknxx for a site-specific poetry performance to reflect on changing the narrative of the former site of the Central Animal Laboratories in Berlin-Lichterfelde. In his poems, written since 2016 about the physical and metaphysical aspects of breathing, he tells of experiences of violence and external influences threatening the act of breathing as such. In his performance, individual and local experiences of the civil war in Sierra Leone, where he was born, and his life in the diaspora in London, where he grew up, flow together with collective and global experiences of the Black Lives Matter movement and the lockdown in the wake of the corona pandemic. At a place of human governance, Julianknxx tunes into a global narrative about what it means to live and breathe together, about solidarity and participation and the life of Black bodies in the diaspora.

The “Mouse Bunker” designed by Gerd and Magdalena Hänska, is one of the most striking examples of Brutalist architecture, the name of which derives from the French “béton brut” (engl. “raw concrete”). Julianknxx’s interest in Brutalist buildings in London such as Grenfell Tower (which burnt down in 2017) or Trellick Tower is situated in his knowledge of the alienation of Black bodies from the life-giving potency of the earth in the countries they originally left in order to come to the UK. He sees these buildings as constructed “dead spaces” due to their primary use of concrete as a “dead material”, that is hostile to any healthy life. The history of Brutalist architecture in the UK is rooted in and mustn’t be seen separated from the struggles of immigrant families living in these tower blocks and social housing that the government neglected in the course of its political-economic policies of austerity.

The question of coexistence and of how to make and sustain lives, that of humans and non-humans alike, also occupies the architect Arno Brandlhuber and the gallerist Johann König. After successfully transforming the Brutalist church of St. Agnes into a gallery space in the 2010s, they are now campaigning to put the “Mouse Bunker” under monument protection and converting its unique architecture as a site of human and non-human cohabitation. “There will be areas where nobody can work well. These then simply remain without any functional assignment, open to fox and badger. Cohabitation does not have to be thought of in such complicated ways: We don’t always have to use and control 100 percent of the architecture.” (Arno Brandlhuber)

Following the performance, the documentary “BATTLESHIP BERLIN – Preservation Can Be Brutal” by Nathan Eddy will be shown in cooperation with Johann König. The film impressively conveys the interior of the building while letting the various voices involved in the current debate about the re-use of the “Mouse Bunker” having their say.

Cast:
Writer and performer: Julianknxx / Musical direction: Aron Kyne / Drummer: Toby Couling / Choir: Berlin’s Most Finest, curated by Andy Roda: Brenda Marie Turner, Daniel Keeling, Dorrey Lyles, Marlin Monroe Williford, Monica Lewis, Raymond Thompson, Shon Abrams, Tayo Awosusi-Onutor / Costumes: Harris Elliott Studio.

The event is supported by Arno Brandlhuber and Johann König.

DISAPPEARING BERLIN is a performance and music series, organized and produced by Schinkel Pavillon e.V. and is funded by the German Federal Cultural Foundation.

 
TV Bar Garden Party by TV Bar / Calla Henkel and Max Pitegoff
Gardens of Kronprinzen­palais & Schinkel Pavillon
Entrance through Niederlagstrasse 22, 10117 Berlin
25.07.21
 

With performances by
Karl Holmqvist
Lily McMenamy
Dan Bodan
A reading by Calla Henkel
& DJ set by Eric D. Clark

With an appearance by Times bar

For the 2021 kick-off, DISAPPEARING BERLIN invites Schinkel Pavillon’s long-standing collaborators, artists Calla Henkel and Max Pitegoff to take over the gardens of Kronprinzenpalais with their latest project TV Bar. During the pandemic TV Bar, like many others, was closed for months, and now, even though it’s re-opened, TV Bar is unable to host performances or pack bodies into their space – so, on Sunday, DISAPPEARING BERLIN has invited TV Bar into the garden, where it celebrates the release of Calla Henkel’s novel Other People’s Clothes by inviting the same performers that make blurry cameos in the 00’s thriller.

With its hybrid structure as bar, project and performance space, Max Pitegoff and Calla Henkel have been questioning the hunger and expectation for an ever-evolving quantity of new and alternative spaces in the city, and therewith extend their longstanding investigation into the production of socio-cultural spaces. TV Bar understands itself as a stage in continuous metamorphosis; DISAPPEARING BERLIN too grasps the whole city, its iconic architectures as well as its rapidly changing and disappearing spaces, as a stage to be temporarily transformed by performative and sonic experiences.

  I took a picture. Bella, bella, bella Marie, bleib’ mir treu. Blood was spurting from the pads of Otto’s fingers. The greasy-haired girl continued contorting. When Otto lifted his hands from the piano, the keys were covered in blood. The room erupted in a thunder-drunk applause followed by demands for an encore. With a T-shirt I quickly wiped up as much as I could. And like a dog swimming in a stream, Otto began to bang his bloody paws on the piano, starting the song over again, and the girl returned to her perverted gestures and cawing.

DISAPPEARING BERLIN is funded by the German Federal Cultural Foundation.

Hopscotch Books will be on-site with copies of Other People’s Clothes.

 

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